Test Extra Material Hifimusik #6 2023

Kraftfull retro

Redan de knubbiga proportionerna och finishen ger monitorvibbar à la 70-tal. Pylon Jade 20 flirtar med retrodesign, men är långt ifrån daterade ljudmässigt. Här serveras en sällsynt skön ljudmix som ger mersmak. Testet publicerades ursprungligen i H&M nr 6/2023.

Kärleken till musiken och många års professionell erfarenhet av ljudåtergivning ligger bakom skapandet av märket Pylon kring 2011. Målet är att bygga högupplösta högtalare med hög närvarokänsla och jag börjar i och med det samt formgivningen genast att tänka på Vestlyd v15c som vi bekantade oss med i H&M nr 3/23.

Trots att det här är ett ungt märke, märks det att man inte vill vara en dagslända, utan allt känns både genomtänkt och seriöst.

Pylons ingenjörer samarbetar med tekniska högskolan i Wroclaw för akustikmätningar och radioelektroniska institutionen på universitet i Warszawa, vid utvecklingsarbetet av sina högtalare. Det är en smart väg att gå när man som en relativt ny, mindre tillverkare vill få tillgång till spetskompetens och resurser.

De tidiga konstruktionerna, såsom Pearl 25, ansågs som en väldigt lyckad konstruktion i förhållande till det låga priset, och sedan dess har ambitionsnivån gått upp rejält. I början köptes en del element in från den stora tillverkaren Tonsil, vilket föranlett till en del diskussioner och spekulation på polska audiofilforum, huruvida det finns ett samröre mellan Tonsil och Pylon. Förutom ett visst samarbete så är det två skilda företag.

Resultat i utvecklingsarbetet saknas inte trots endast tolv år på marknaden. Pylon har redan många modeller på sin palett, och Jade 20 som vi sätter tänderna i, är trots sitt retrostinna yttre en fullt modern konstruktion.

Bestyckningen består av ett 12-tumselement med klassisk pappkon. Baselementet är av egen konstruktion, liksom det korta 1-tums diskanthornet med Tractrix-profil. Hornet tar vid redan vid 1.200 hertz, vilket ökar upplösningen, men kräver ett effekttåligt element. Resultatet är en lättdriven högtalare som tack vare 8 ohms nominell impedans och en känslighet på 91 dB lämpar sig även för effektsvaga rörförstärkare, enligt Pylon själva.

Den rejäla bestyckningen är vald för att ge instrumenten naturliga dimensioner i ljudbilden och undvika känslan av dockskåps-hifi.


Lådbygget håller förväntat hög klass, klart i paritet med priset och kabinetten har konstruerats i MDF med intern stagning. Finishen består av oljad amerikansk valnöt. Andra alternativ såsom traditionell svart ask eller vitt saknas. Pylon samarbetar även här med Tonsil, när det kommer till lådsnickeriet.

Men, den här gången är det faktiskt den större tillverkaren som väljer att använda sig av Pylons kompetens vid tillverkningen av modellen Altus 380, då Pylon har investerat i en del avancerade snickerimaskiner för att kunna tillverka kabinett av hög kvalitet. På hemsidan finns information för den som skulle vilja custombygga egna lådor med hjälp av Pylon, vilket är en kul möjlighet för hemmabyggare.

Jade står på låga stativ som ingår som standard. Med stativen vinklas högtalarna upp mot lyssnaren, vilket ska kompensera för de låga lådornas placering nära golvet. Som tillbehör finns högre stativ att köpa.

Fronterna täcks med grovmönstrade, gråa avtagbara tygfronter. Fronterna är fastsatta med piggar i frontbaffeln och känns ovanligt tunga och rejäla. På frontens nederdel finner vi en slotport för basreflexavstämningen och på baksidan möts vi av en uppsättning polskruvar av hög kvalitet för högtalarkablaget.
Högtalarna är designade för att prestera optimalt i rum på 18 till 45 kvadratmeter.

 

”Pylon balanserar elegant mellan att kännas tighta och luftiga på en och samma gång”

 

Vi börjar med att låta Jade 20 sjunga på sitt modersmål. Med Budka Suflera och 10 lat samotnosci märker vi att trummorna får just den kraft som inspelningen förtjänar. Sångaren Felicjan Andrzejczaks heshet i rösten kommer fram snyggt, liksom hans närvarokänsla i sången. Det här är en högtalare som inte backar för distade gitarrer och baskomp, även om det inte är en extremt djupbasgrävande konstruktion.

Växlar vi över till Marioo och Moja mila kan vi märka av att diskanthornen har mycket kraft, för den här inspelningen är krispig, på gränsen till stickig uppåt. Energin finns verkligen precis så som sig bör i den här typen av dansant musik, men vid hög volym tenderar högtalarna att ge viss lyssningströtthet. Det är lite av nackdelen med en högtalare som spelar öppet och med en framskjuten ljudbild.

Över till klassikern Laugh ’n A Half med D.A.D och den stålsträngade gitarren har en otrolig luft. Högtalarna försvinner exemplariskt ur ljudbilden och när jag ska hämta en polsk aluminiumburk i köket, märker jag att de spelar ovanligt linjärt även off-axis.

Väl tillbaka i soffan experimenterar jag med att sitta på olika ställen och inser att högtalarna har en ovanligt bred sweet spot trots sitt exakta röstfokus och tighthet – något som är utpräglade monitoregenskaper.

Med de medföljande låga stativen som bara vinklar bak högtalarna, ger Pylon en lågt placerad ljudbild. Det känns lite ovant med röster och instrument strax under bälteshöjd, och jag skulle vilja få upp högtalarna ett par decimeter till för att ge musikerna mer rymd på scenen. I övrigt är det gott om luft och Pylon balanserar elegant mellan att kännas tighta och luftiga på en och samma gång.

Klangen känns ofärgad och väldigt hifi-korrekt, samtidigt som det går att dra på rejält om du har mycket förstärkareffekt att leka med. Har du inte det, är inte det heller hela världen, för Pylon är lättdrivna även för vekare förstärkare, men mer effekt får dem att släppa snyggare ur ljudbilden och bli otippat osynliga, med tanke på de klossiga kabinetten.

I mitt 50 kvadratmeter stora lyssningsum är det inga problem att få till linjäritet med Pylon en halvmeter från bakväggen och lätt invinkling, men det sistnämnda är inte jättekinkigt. I mindre rum väljer jag att ha högtalarna lite längre ut från bakväggen.

Jag sitter slutligen med ett leende på läpparna efter att ha ägnat flera helkvällar åt att mata olika musik genom de här högtalarna. De lyckas kombinera hifi-kvaliteter såsom linjäritet, neutralitet och upplösning med PA-världens måsten som att kunna spela högt, närvarokänsla och attack. Får du upp Pylon på högre stativ och kombinerar dem med en subbas, kommer det bli riktigt, riktigt roligt!

Inledningsvis nämnde jag Vestlyd som en liknande konstruktion och visst finns likheter även i ljudet. Det där direkta och raka finns även hos Pylon. Vestlyds större baselement ger mer fysisk känsla av musiken, men danskarna har inte en chans när gäller någon av hifi-parametrarna.

 

Pylon går från klarhet till klarhet när de spelar upp musik med en sällan hörd självklarhet. Därför känns det väldigt kul när de dessutom spelar högt, då jag vill avnjuta tyngre låtar på en realistisk volym ganska ofta. Högtalarna levererar okonstlat även då och inbjuder till festnivåer. Även ögat får sitt lystmäte med den trivsamma retrodesignen som borde falla många på läppen.

Väloljad amerikansk valnöt känns skönt för fingertopparna och passar i många, men inte alla miljöer. Av den anledningen är det lite märkligt att Pylon inte erbjuder åtminstone svart, men även vit finish. Vi får helt enkelt leva med valnöten, och för all del även den mycket mångsidiga musikförmedlingen.

Thomas Odeltorp

 

+

Engagerande, lättlyssnade och taktfasta

Lättdrivna!

-

Bara en finish

 

 3 snabba

• Hög känslighet

• Golvnära placering…

• … med stativ som tillbehör

 

Pylon Jade Twenty

Pris 30.000 kr/par

Princip 2-vägs basreflex

Bestyckning 12-tums bas, 1-tums diskant

Nominell impedans 8 ohm

Angiven känslighet 91 dB

Anslutningar 1 uppsättning

Mått (BxHxD) 38,6x64x42 cm

Vikt 25 kg/styck

Finish Amerikansk valnöt

Info transientdesign.se, pylonaudio.com

En enkel uppsättning skruvkontakter för alla slags kontakter och skalad kabel finner vi längst ner på baksidan. Jade 20 är en 8-ohmshögtalare, oavsett vad baksidestexten säger.
Mätt framifrån (grön) har Jade 20 en tydlig diskanthöjning. Rakast frekvensgång är vid 30 grader (gul), så ingen invinkling. Snyggt kontrollerat fall vid 60 grader (röd).
Hög impedans (grön) och hygglig känslighet gör Jade till en ändå rätt snäll last. Aldrig under 6 ohm. Fasavvikelserna (röd) kunde dock gärna ha varit mildare.

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår