Fullt hus

På The Pink Floyd Event

Här kommer rapporten från Pink Floyd-spelningen på Gyllene Cirkeln! Läs mer om arrangemanget i Hifi & Musik nr 6!

”Inte var väl scenen där den är står nu?” frågar en vuxen herre, som imponerande nog var gäst även under den legendariska Pink Floyd-konserten i Stockholm 10 september 1967.

”Jo, det var den visst det”, skrattar Anders Lind, ljudteknikern som gjorde den ökända inspelningen av samma konsert.

Tisdagen 3 maj återställdes den magiska kvällen på Gyllene Cirkeln på Sveavägen i Stockholm. På exakt samma scen i samma lokal som för nästan 44 år sedan, stod fyra mycket skickligt skulpterade skyltdockor: Roger Waters, Nick Mason, Syd Barret och Richard Wright. Mellan Roger och Syd stod också Anders Lind, ljudteknikern som alltså fångade det ursprungliga Pink Floyd på band.

”Är det någon här som var här den kvällen?” frågar Anders. 7–8 gott vuxna gäster räcker upp händerna. Kvällens gäster är dock i alla åldrar: några verkar inte vara stort äldre än 20 år. Sammantaget står 350 förväntansfulla gäster och väntar på att få höra inspelningen.

”Det här är inte Pink Floyd som ni är vana att höra. Det här är Pink Floyd som spelar grunge. Det låter starkt, hårt och bra”, berättade Anders Lind. Han berättade också att upphovsmännen försökt stoppa denna kväll, eftersom de är oroliga för att gästerna ska spela in musiken och lägga upp den på Youtube.

”Då får man ju ändå ingen ljudkvalitet, så det spelar väl ingen roll”, sade Anders framför en skrattande publik. Sedan kom sanningens ögonblick: Uppspelningen av det uråldriga materialet. Rullbanden är ju jämförbara med dödahavsrullarna! Dock har materialet digitaliserats för att undvika slitage på banden.

När han frågade Pink Floyds manager om att få spela in bandet 1967 fick han en fråga tillbaka: ”Du tänker väl inte göra något dumt, som till exempel göra en bootleg av materialet?” Anders svarade nej och har hållit sitt ord. Någon bootleg har aldrig gjorts av detta material.

Låtarna är helt enkelt ett energiskt fyrverkeri av rock och grunge och inte alls det Pink Floyd som man är van vid. Man hör från första ton att musikerna är i världsklass. Som vi vet blev ju Syd Barret allt mer själsligt frånvarande under 1967, även om han stod på scenen. Han spelade bara på en konsert under hela året: Konserten på Gyllene Cirkeln i Stockholm. Ur en konstnärlig synvinkel vågar vi påstå att ljudspåren från denna kväll visar Syd Barret från sin allra bästa sida. Vad gäller ljudkvaliteten, är inspelningen enligt Anders Lind inte utan svagheter:

”Tyvärr är sånganläggningen dålig, något som beror på balansen på scenen. Det kan vara svårt att göra en lyckad inspelning med två mikrofoner, beroende på var vokalisten står”, påpekade han. Undertecknad gör dock bedömningen att sången hörs ganska hyfsat. Dessutom var majoriteten av låtarna som spelades instrumentala. Sammantaget måste man säga att ljudkvaliteten håller godkänd hifi-nivå! Jag hörde en ung flicka i publiken som höll med mig:

”Den där basen lät precis som basen hemma på skivspelaren”, sade hon lyriskt.

Pink Floyds skivbolag vill gärna återutge ”Piper at the Gates of Dawn” och använda delar av materialet från Linds rullband, vilket i så fall skulle innebära att han skulle få sälja rullbanden till skivbolaget. Det kommer inte att hända, utan Anders vill ha kvar banden i sin ägo.

”Det är ju roligt att man kan få 350 personer att gå på en konsert med dockor, säger arrangör Stefan Dimle, lycklig eftersom den första spelningen drog fullt hus. Det fanns tisdag kväll några få biljetter över till lördagens spelning, dagen efter konserten med Roger Waters på Globen.

”Det är ju dessutom trevligt att folk tycker att även andra saker än TV har något att tillföra i sina liv”, säger Stefan.

Kvällen fortsatte med en konsert med Lost in Rick Wrights Wardrobe, som, vi vågar verkligen hävda detta, bjöd på en musikupplevelse i samma klass som Anders Linds inspelning. Vokalist och flöjtist är ingen annan än Lisa Isaksson, som också skulpterat skyltdockorna.

”Mycket väl godkänt” är alldeles för futtigt för att beskriva denna kväll. Vi skulle hellre vilja säga ”magiskt”.

Text och bild: Erik W Graver


Artikelflöde

Vinylkryssvinnare!

Livet är en Schlager

Nu har vi dragit vinnarna från Vinylkrysset i Hifi & Musik nr 3/2018, och följande fem får inom kort 3-CD-boxen "Det bästa med Schlager-festivalen" hemskickad till sig:

Uffe Ericson, Täby

Lars Fernholm, Västerås

Ann-Katrin Jorborn, Lidingö

Jonas Sjödin, Sollefteå

Bengt Persson, Malmö


Pre High-End

Ny Hegel H590

Nästa vecka introducerar Hegel sin hittills största, mest avancerade och kostsamma integrerade förstärkare: H590.


Scandyna

MiniPod

Klassisk högtalare,  som finns både passiv och aktiv med Bluetooth.


Nätverksreferens -

Nya Naim ND 555

För 12 år sedan kom Naim med sin sofistikerade CD-spelare CD 555. Nu kommer en nätverkspelare i samma division. 


124 dB vid 20Hz!

Ett rum med horn

Läs om vardagsrummet som byggts ovanpå två ingjutna, 5 meter långa bashorn. På golvet tronar majestätiska Jensen Imperial med 15-tummare och kompressordiskant. Vi talar systemkänslighet på 100dB!
Artikeln hittar du HÄR!


Cyrus -

Nya parhästar

Det är inte ofta Cyrus kommer med högtalare, men nu har det hänt 


Technics SL-1000R -

40-kilo precision!

1970 kom Techincs med världens första direktdrivna skivspelaren. Nu är man på turné med vad som kan vara väldens bästa.


Sennheiser Ambeo -

Spela in med 3D-realism

Nu har Sennheiser kommit med Ambeo Smart Headset, en bärbar in-eralur som också har mikrofoner placerade nära ytterörat så att du också kan spela i 3D-stereo, alltså så kallad binaural inspelning.
Den här typen av stereoinspelning ger hygglig stereo via högtalare, men kan ge en helt hisnande realism när man lyssnar via lurar. 


McIntosh XRT2.1K -

160 kilo linjekälla!


Hegel H190 -

Rätt fjärr.

I testet av Hegel H190 i H&M nr.12  från i år förväxlade fotografen fjärrar. Det skulle inte vara en liten plastig sak utan den stadiga metallfjärren RC8


Klipsch Heritage -

Naturligt ljud

Nytt ädelt hantverksljud från Klipsch


Audeze LCD-MX4 -

Lyxig lättviktare

Amerikanska lurhantverkarna hos Audeze ligger då inte på latsidan!


McIntosh -

Bättre monoblock!

Knappt har  McIntosh  första hybridförstärkare (rör och transistorer) kommit förrän man visar ett nytt monoblock MC1.25KW. Det är en 72-kilos best som med sin "autoformer" på utgången kan ge 1.2 kW i både 2, 4 och 8 ohm.
Den bygger på en förbättrad variant av firmans quad-balanserade utgångssteg och har nätdel med 50% högre glättningkapacitans än MC1.2KW.


McIntosh -

Första hybriden!

Nya McIntosh MA252 är en integrerad hybrid som bygger på legendariska MC275.


JBL med svenskt ljud -

Bio i fickan!

Att titta på film i mobilen har just blivit mycket roligare! 


Meddelande

Laddar meddelande...

Komplettera med digital läsning

Du som är prenumerant kan läsa tidningen digitalt, ange bara dina prenumerationsuppgifter (prenumerationsnummer + postnummer) och din e-postadress så kommer du igång. OBS! Var noga med att ange rätt e-postadress, då det är genom den här adressen du loggar in hos Ztory, där våra digitala tidningar finns att läsa.

Laddar...

Det gick inte att logga in, vänligen kontrollera dina uppgifter och försök igen.